Wat ik echt graag als kraamcadeau had gekregen?

We willen vrouwen die net bevallen zijn, aanmoedigen om een gezonde levensstijl aan te houden. Een coach zal hen daarbij helpen. De deelneemsters krijgen een weegschaal, een ‘wearable’ – een apparaatje dat hun fysieke activiteit volgt – en een app, waarop ze info krijgen over gezonde voeding, beweging en mentaal welbevinden en waarop ze ook hun eigen ervaringen kunnen bijhouden,” zegt professor Roland Devlieger (KU Leuven). Ik stikte bijna in mijn koffie toen ik dit artikel in De Standaard las gisteren. Ik heb al zo weinig tijd om te lezen sinds ik bevallen ben van ons derde kindje, laat staan dat ik dan zulke onzin wil lezen.

Voor de derde keer in mijn leven zette ik een prachtig minimensje op de wereld. Dat mijn lijf het daarbij zwaar te verduren heeft gekregen, is gene zever. Toen ik de allereerste keer zwanger werd, was ik ontzettend bang dat mijn weegschaal tilt zou slaan. Ik heb als kind en als puber altijd gesukkeld met mijn gewicht en sta al bijna mijn hele leven op dieet. Tot ik moeder werd. Uiteindelijk leverden mijn beide zwangerschappen mij telkens ongeveer 10kg extra op, mijn derde zwangerschap leverde mij zo’n 16kg op. Redelijk gemiddeld en achteraf gezien was ik de extra kilo’s van mijn eerste twee zwangerschappen vrij snel kwijt, enerzijds door borstvoeding te geven, anderzijds door een redelijk gezonde levensstijl aan te houden. Verdikken van een zwangerschap doe je sowieso, want niet alleen je baby zorgt voor extra gewicht, maar ook je placenta, vruchtwater, extra bloed en extra vetvoorraad zorgen voor de nodige extra kilo’s. Diëten doe je tijdens je zwangerschap dus beter niet, maar gewoon gezond eten en genoeg bewegen. En ja, af en toe een pak Oreo’s naar binnen spelen is toegestaan (na!).

Na drie bevallingen ben ik van één ding zeker! Het allerlaatste wat ik wilde krijgen aan mijn kraambed was een cadeaupakket met een weegschaal! Natuurlijk moet je gezond eten, zeker als je borstvoeding geeft, dat weet toch elke pas bevallen moeder? Maar het laatste dat je wil weten is toch hoeveel je weegt en hoe snel die extra kilo’s eraf gaan? Want dat dikke vette pas bevallen moederlijf daar mag ik toch best trots op zijn! Tenslotte heb ik mijn kind negen lange maanden gedragen en gevoed en heb ik tijdens mijn bevalling voor de derde keer de grootste sportprestatie geleverd die een mama ooit kan doen in haar leven! Mijn moederlijf zorgt intussen elke dag voor supergezonde verse moedermelk waardoor die blubberbuik na enkele maanden vanzelf weer ‘normaler’ zal worden dus waar maakt die professor zich eigenlijk druk om? Werkt dat moederlijf al niet hard genoeg?

Ik betreur dat er in de media alweer de nadruk wordt gelegd op ‘vrouwen die er zo snel mogelijk er zo goed mogelijk’ moeten uitzien, terwijl je de eerste weken (en ik nog altijd!) moet wennen aan je baby, je nieuwe gezinssituatie, het slaaptekort enzovoort dat je al blij bent dat je gewoon eens vers kan koken zonder dat je daarbij calorieën moet gaan bijhouden aan de hand van een app! En sporten? Ik heb mijn bodystylingabonnement ondertussen ‘on hold’ gezet omdat ik gewoon geen tijd heb om te sporten! Ik ben al blij dat ik ‘s morgens zelf kan douchen en iedereen fris gewassen en gevoed op tijd aan de schoolpoort krijg al rennend, vliegend duikend vallend opstaand en weer doorgaand. Die kilo’s die gaan er ondertussen vanzelf wel af, wedden we?

Weet je waar ik wel van had gedroomd de eerste nacht in de kraamkliniek en de eerste weken thuis daarna? Van een weegschaal die de balans weer in mijn leven brengt met extra moederschapsverlof, betaald vaderschapsverlof voor zelfstandige vaders en elke dag verse kraamkost. Dat zou nogal eens een kraamcadeau geweest zijn!

Share on Facebook0Pin on Pinterest0Tweet about this on Twitter

9 thoughts on “Wat ik echt graag als kraamcadeau had gekregen?

  1. Helemaal mee eens! Ik wist ook niet wat ik hoorde. Bij mij heeft het echt een jaar geduurd om terug om mijn gewicht van voor de zwangerschap te geraken. En mijn lichaam ziet er nog altijd anders uit.

    Akkoord met de gezonde levensstijl, evenwichtige voeding en poging tot beweging. Maar dit lijkt met toch wel wat overdreven Geef die mama’s toch gewoon even de tijd om zichzelf terug te vinden. Ik geniet ‘s avonds liever door 2u met mijn dochter te spelen dan te gaan fitnessen.

  2. Ik vind het eigenlijk nog zo slecht niet. Maar ik vind dat het niet te snel mag gaan. Mijn laatste bevalling is nu dik 14 maanden geleden en nu wil ik graag terug wat op gewicht komen. Niet zozeer omdat ik superstrak wil zijn, wel omdat ik graag terug in die leuke jurken en rokken van vroeger wil passen. En ik voel me gewoon ook beter met die twee kilo minder. Ik moet aanvaarden dat mijn lichaam nooit meer hetzelfde zal zijn als voor mijn bevallingen. En ik geef toe dat ik dat niet leuk vind. De uitspraak: ‘maar je kreeg er toch zoiets moois voor in de plaats’ werkt niet voor mij. Voor mij staat het ene los van het andere. Ja, ik ben superblij met mijn kinderen, maar wil me ook graag terug goed voelen in mijn lichaam. En ja, daarvoor let ik op mijn eten, snoep ik wat minder, beweeg wat meer (door met de fiets naar het werk te rijden). En oh ja, ik geniet ook nog wel eens van een stuk taart of een glas alcohol, maar dat hoef ik niet iedere dag te hebben. Ik voel me trouwens stukken beter sinds ik minder suiker eet. Maar ik vind niet dat er een druk op jonge mama’s mag komen om zo snel mogelijk je vroegere gewicht terug te hebben. Ieder neemt de tijd die ze zelf wil. Stimuleren om meer te bewegen en gezond te eten is toch super! Pas bevallen zijn vind ik geen excuus om je te laten gaan met vanalles en nog wat.

  3. Hallo Lobke,

    Ik volg je blog al een hele tijd en werd een maand voor jouw zoontje Mil ook terug mama van een jongen. Met veel plezier lees ik dan ook jouw verhalen, ik herken er heel wat zaken in die wij nu ook meemaken en het geeft een leuk gevoel te weten ‘dat het ergens anders ook zo is’ ;-). Hier las ik gisteren ook dit artikel in de krant en het eerste wat ik dacht was ‘ tkomt van een man zeker?’. Precies alsof je hoofd daarnaar staat als je net al die uren hebt afgezien. Ik dacht dat we in de maatschappij het idee al aan het veranderen waren, dat vrouwen niet direct er terug moeten uitzien ‘als vroeger’…niet dus! Ook ik moet na 4 maand nog wennen aan ons nieuwe gezin, het contact met je ander kind dat nu de aandacht ineens moet delen, je relatie met je partner… Het is al erg genoeg dat je tijdens je zwangerschap constant moet horen ‘ en, hoeveel ben je al bijgekomen?’…dat ze je nu gaan vragen ‘hoeveel zijn er al af?’… Ik geef ook borstvoeding en het gewicht gaat er nog af maar trager dan in het begin…geef ons een beetje tijd, mag het?

  4. Ik vind het helemaal niet zo’n onzin, en nee, niet elke moeder weet goed hoe ze na de bevalling die gezonde levensstijl moet volgen… Het lijkt velen niet haalbaar om gezond te koken met een (of meerdere) kindjes die je nodig hebben, door de hormonen, de stress, de onzekerheid gaan sommigen naar ongezond voedsel grijpen voor troost, men denkt vaak dat gezond bewegen betekent dat je naar de fitness moet… Terwijl zo’n coach volgens mij kan leren dat je ook met weinig tijd gezond kan koken, dat je dingen kan voorbereiden op rustige momentjes (of door je partner) zodat je niet wanneer het etenstijd is nog uren bezig bent. Zo’n coach kan je ook wijzen op welke voedingsproducten een goed idee zijn en welke niet… en dat bewegen ook kan met je baby, zoals een stevige wandeling met de kinderwagen of drager… De weegschaal en de app kunnen bij dit alles motiverend en ondersteunend werken.

    Maar je kan natuurlijk ook de andere kant opkijken, doen alsof er niks aan de hand is en hoe langer je wacht, hoe moeilijker het wordt om de knop om te draaien. Zoals het artikel zegt kan dit bij een volgende zwangerschap problemen opleveren voor de baby en de moeder die een gezonde levensstijl konden voorkomen… Niemand zegt in dit artikel dat een moeder vlak na de bevalling strak moet staan en er uit zou moeten zien als een topmodel. Het artikel zegt dat sommige vrouwen baat hebben bij ondersteuning om te voorkomen dat het overgewicht blijft en de gezondheidsrisico’s groter worden.

    Ik snap dat met de krantenkop en deze quote een gevoelige snaar geraakt wordt, en inderdaad, een weegschaal hoeft misschien niet als cadeau aan het kraambed, maar het hele idee erachter vind ik een super idee… En enerzijds willen we als vrouw niet aangesproken worden op ons gewicht en ons lijf, aan de andere kant willen we toch niet liever dan een gezond gewicht en een lijf dat we zelf mooi vinden (en dat is toch bij de meesten – als we eerlijk zijn – eentje met een gezond gewicht).

    Ik ben 5 maanden geleden bevallen en ja soms is het hectisch, zeker omdat mijn man nauwelijks thuis is en ik er meestal alleen voor sta, maar door slim te kopen en te koken lukt het goed om quasi dagelijks te zorgen voor verse en gezonde maaltijden. Dat zijn meestal geen complexe dingen en soms in stukjes en beetjes geprepareerd (op een rustig moment de groentjes alvast snijden voor een of meerdere maaltijden, op een ander moment alvast de spaghettisaus koken, meerdere porties maken, …). Anderzijds doe ik dagelijks enkele kilometers te voet met mijn zoontje, naar de winkel, naar de bakker, naar de school om grote broer te brengen of te halen, en dat in een stevig tempo sindsdien ik terug goed te been ben (keizersnede). Dankzij die combinatie (geen borstvoeding die het afvallen kon versnellen) was ik al na enkel weken terug op gewicht (en nee, nog niet strak, al zou ik dat graag hebben, maar dat is bijkomstig). Omdat ik geen borstvoeding kan geven en ook moet opletten voor overgewicht ben ik hier wel heel bewust mee bezig zonder mijn kindjes of mezelf te kort te doen. Na een huiluurtje van de baby is mijn eerste reflex soms ook een stuk chocolade te eten of een zak chips open te trekken, maar ik heb geleerd dat ik mijn stressniveau ook kan laten dalen door een wandeling, babymassage, op mijn adem letten, … Zou het niet goed zijn als elke vrouw de kans zou krijgen om tips en tricks te krijgen om gezond te leven?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *