Getest: de elektrische gezinsauto van het jaar

Voor de autospecial van Steps Magazine testte ik de elektrische gezinsauto van het jaar.
elektrische gezinswagen

Als drukbezette moeder van twee kleine kinderen ben ik altijd onderweg. Van thuis naar school naar de onthaalmoeder tot aan het werk en weer terug. Ook voor mijn werk ben ik vaak op de baan. In het weekend maken we geregeld gezinsuitstapjes en tijdens vakanties moeten we ook op een betrouwbare en veilige auto met voldoende laadruimte kunnen rekenen. Toen ik te horen kreeg dat de e-Golf verkozen was tot Gezinswagen in de categorie elektrische auto’s, schrok ik toch een beetje. Zou deze auto voldoen aan al onze eisen?

Vergelijkbaar met een typische Volkswagen
Voor ik aan mijn testrit begin, word ik verwelkomd in de wondere wereld van de e-Golf. “Dit uitstootvrije vijfdeursmodel met vier zitplaatsen is rijkelijk uitgerust en bijgevolg perfect geschikt voor dagelijks gebruik. Hij beschikt over een automatische klimaatregeling met standverwarming-en –koeling, een radio-navigatiesysteem, voorruitverwarming, leddagrijlichten en ledkoplampen,” legt mijn rij-instructeur David uit. “En hij is energie-efficiënt, de e-Golf verbruikt slechts 12,7 kWh/100km. Bij een elektriciteitsprijs van 0,258 euro/kWh, kost 100 kilometer rijden met de e-Golf dan ook amper 3,30 euro. Het is bovendien een typische Volkswagen. Hij is intuïtief bruikbaar, perfect geschikt voor dagelijks gebruik en goed uitgerust. Alle zero-emissieauto’s van Volkswagen worden op dezelfde productielijnen gebouwd als hun tegenhangers met verbrandingsmotor, dus je zal hetzelfde gevoel hebben als in een gewone Golf.” Dat klinkt de moeite om eens uit te testen, ik ruil mijn Peugeut Partner Tepee in voor een dagje e-Golfen!

Na een succesvolle eerste rijles nabij de Volkswagen garage (ik had hiervoor namelijk nog nooit met auto met een automatische versnellingsbak gereden), neem ik het stuur van deze spiksplinternieuwe e-Golf over en rij huiswaarts met mijn twee kinderen op de achterbank. Dankzij zijn geruisloze motor ervaar ik een enorme stilte ten opzichte van mijn eigen auto. In enkele seconden bereik ik 100km/uur op de autosnelweg, de topsnelheid is begrensd op 140km/uur. Van leuk rijden gesproken. Ik voel het al, deze Golf en ik worden nog beste vriendjes.

Thuis opladen
Na bijna 100km gereden te hebben, arriveer ik thuis. Hoog tijd om mijn nieuwe wagen even op te laden. Met een opgeladen accu zou ik zo’n 190km ver geraken. Dankzij vier eenvoudig activeerbare recuparatiestanden (D1, D2, D3 en B) kan ik de maximale actieradius bereiken. Het rijbereik zou ruim voldoende moeten zijn voor een gemiddelde dag. Tijdens een gewone werkdag leg ik ongeveer 50 kilometer af. Door hem gewoon een nachtje in het stopcontact stoppen bij mij thuis, kan ik de volgende dag opnieuw vertrekken. Stel dat ik onderweg even snel wil opladen, dan is dat geen probleem. Aan de snelste CCS-laadstations (gelijkstroom) kan ik de accu deze e-Golf tot 80% van zijn capaciteit opladen.

Goed voor het milieu
Leven zonder auto zou voor mij onmogelijk zijn, maar soms knaagt het dat ik daardoor het milieu ernstige schade toebreng. Met een elektrische auto zou dit probleem volledig van de baan zijn. Enig minpunt? De aanschaf van zo’n e-Golf is duur voor een doorsnee gezin als dat van ons. Je betaalt al snel 36 000 euro, voor de helft van het geld geld rijd ik met een aanzienlijk grotere dieselwagen. Elektrische auto’s zijn zo duur vanwege de hoge kosten van de batterij. Het is wel een feit dat je belastingvermindering krijgt bij de aankoop van een nieuwe elektrische auto. En wanneer je thuis zonnepanelen hebt, kan je die ook gebruiken om je elektrische auto op te laden, zo rijd je bijna voor niets! Iets om over na te denken.

Na een dagje cruisen met e-Golf breng ik hem terug naar de garage. Conclusie? Dankzij zijn innovatieve technologie, is het echt leuk rijden met de e-Golf. Voor ons zou hij ideaal zijn als tweede gezinswagen voor dagelijks gebruik en korte afstanden, mocht hij ooit goedkoper worden in aanschaf. Maar omdat wij ook vaak langere afstanden doen met ons gezin en nog veel op reis willen gaan, zou een hybride auto idealer zijn. Deze auto heeft niet alleen een elektromotor, maar ook een brandstofmotor aan boord, zo kom je altijd op je bestemming. Maar de e-Golf wint voor mij zeker en vast de prijs van plezantste rijgedrag ooit!

Hoe (on)belangrijk is een auto volgens jullie? En welke auto is volgens jullie dé gezinsauto van het jaar? Ik hoor ze graag in de comments hieronder 🙂

Meer over leuke auto’s lezen jullie in de autospecial van Steps. Ik interviewde onder andere Erika Van Tielen, Ruben Van Gucht en Joyce Beullens over hun eerste keer, en ik knutselde een autobaan in washitape.

Schermafbeelding 2015-01-18 om 09.55.39

One thought on “Getest: de elektrische gezinsauto van het jaar

  1. Voor mij is dit geen typische mama-/papawagen, ook al zou ik het – natuurlijk – geweldig vinden als meer ouders met kleinere, minder verbruikende wagens zouden rijden. Ik ben ook niet helemaal overtuigd van het milieuvoordeel van elektrische wagens tegenover klassieke, maar ik heb dan ook geen nood om een auto te kopen en dus alle voor- en nadelen voor mezelf af te wegen. Ik weet alleen dat ik nooooooit een dieselwagen zou kopen, alleen al de impact op onze gezondheid vind ik nogal verschrikkelijk.
    Als ik al eens met de auto rijd, is het met een Golf (op benzine dus 🙂 ), en qua rijgemak is het wel de plezantste om mee te rijden, in vergelijking met de auto’s waarmee ik indertijd heb leren rijden. Hoera voor Golf!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.