Een elektrische auto voor één week. #testrijders

Of ik gedurende een week in de grote vakantie een elektrische auto wilde testen samen met mijn kroost? Over deze vraag van Bond Beter Leefmilieu moest ik natuurlijk niet lang nadenken, want wie wil dat nu niet? In het kader van hun gloednieuwe project Testrijders mocht ook ik een week lang testrijden met een elektrische Nissan Leaf. En het was meteen liefde op het eerste zicht, geloof mij.

Wat is Testrijders?
Voor ik mijn ervaringen met je deel, leg ik je eerst even uit wat het project inhoudt. Zo ben je helemaal mee met het verhaal. Al bollend over het Belgisch wegennet verspreiden de Testrijders als helden van het eerste uur de heroïsche boodschap: gedaan met benzine- en dieselmotoren. Elektrisch rijden is de toekomst!

Ja, gedurende 36 maanden rijden 20 Vlaams-Brabantse Testrijders rond in een gloednieuwe, 100% elektrische Nissan LEAF. Zij delen één jaar lang gemiddeld 6 keer per maand hun Nissan LEAF met anderen (ja ook met jou, bijvoorbeeld), om aan te tonen dat elektrisch rijden écht de moeite is. Zo laten Bond Beter Leefmilieu rijdend Vlaanderen op een toffe manier kennismaken met elektrisch autodelen en vergroenen we het wagenpark. Schonere lucht, minder files, en groene energie: dat is waar een Testrijder zijn hand voor om het stuur klemt.

Elektrisch rijden. Klaar? Start!
Als drukbezette moeder van drie kinderen ben ik heel vaak ‘onderweg’. Van de ene hobby naar de andere, van de vakantieopvang naar huis en de volgende dag weer terug. Ook voor mijn job ben ik vaak op de baan. Onlangs ging ik over tot de aankoop van een elektrische bakfiets en daar heb ik nog geen ogenblik spijt van gehad, het deed mij zelfs even twijfelen of we geen auto zouden wegdoen en de bakfiets als tweede mini-auto zouden gebruiken. Spijtig genoeg wonen wij op de boerenbuiten en daardoor is het moeilijk om hier helemaal autoloos door het leven te gaan. Want ook in het weekend maken we geregeld gezinsuitstapjes en tijdens vakanties moeten we ook op een betrouwbare en veilige auto met voldoende laadruimte kunnen rekenen.

De eerste keer
Wanneer ik mijn vertrouwde dieselwagen achterlaat op de parking bij Nissan om om hem voor een weekje in te ruilen voor een spiksplinternieuwe Nissan Leaf met alles erop en eraan, krijg ik toch een beetje stress. Want help, ik heb nog noooooooit elektrisch gereden en zelfs niet automatisch. Hoe moet ik dat doen? Gelukkig krijg ik een uitgebreide uitleg van een supervriendelijke verkoper bij Nissan die me eerst en vooral inwijdt in de wondere wereld van het elektrisch rijden. Want nee, ik ga een week niet moeten tanken maar mijn auto opladen aan een elektrische paal. In de koffer liggen twee kabels, eentje om de auto thuis op te laden een eentje voor een laadpunt op locatie. Dat klinkt als een fluitje van een cent…maar wacht eens: hoe lang kan ik eigenlijk rijden met een volgeladen elektrische auto? ‘Zo’n 250km legt de Nissan-man mij uit. Je moet dus goed plannen voor je ergens naartoe wilt.’ Hij legt me ook nog even uit hoe ik de dichtsbijzijnde oplaadpunten vind, niet onbelangrijk.

Na een succesvolle eerste rijles nabij de Nissan-garage, neem ik het het stuur over en rij huiswaarts. Helemaal fantastisch vind ik het want ik leerde rijden met de e-Pedal van Nissan. Door de e-Pedal in te drukken geef je gas, maar als je hem loslaat remt de wagen elektrisch af. Op die manier hoef je je rem niet te gebruiken en win je zelfs een beetje elektriciteit terug. Je wilt niet weten hoe relax dit rijdt. Ik maak er zelfs een sport van om mijn rem bijna niet te gebruiken. Ook zalig, dankzij zijn geruisloze motor ervaar ik een enorme stilte ten opzichte van mijn eigen auto en ik word helemaal zen. In enkele seconden bereik ik 100km/uur op de autosnelweg, van leuk rijden gesproken. Ik voel het al, deze Leaf en ik worden nog beste vriendjes.

Elektrisch rijden is de toekomst
Wanneer ik thuiskom, zijn ook mijn twee oudste kinderen dolenthousiast. De kleinste beseft het nog niet helemaal maar vind het precies wel plezant om in een andere auto te zitten, haha. Ik vertel hen over de wondere wereld van het elektrisch rijden. En uiteraard vind ik het ook belangrijk om hen wat groener op te voeden. Elektrisch rijden is de toekomst dus ik hoop dat zij binnen 10 jaar alleen nog maar de keuze hebben om elektrisch te leren rijden, dat zou pas fantastisch zijn.

Na wat korte uitjes samen naar de winkel zijn ook zij dolenthousiast. ‘Wat een zalig stille auto mama!’ Onderweg merk ik ook wel de blikken van voetgangers en fietsers, want zo’n stille auto die voorbij komt rijden, dat zijn ze hier nog niet gewoon. Extra oppassen dus wanneer fietsers of voetgangers plots de rijbaan op willen, want ze hebben je vaak niet gehoord. Na een kleine 100km, is het hoog tijd om mijn nieuwe wagen even op te laden. Met een opgeladen accu zou ik zo’n 250km ver geraken. Door hem gewoon een nachtje in het stopcontact stoppen bij mij thuis, kan ik de volgende dag opnieuw vertrekken. Maar er zijn dus ook oplaadpunten waar je sneller kan opladen.

Tijd voor uitstapjes
We plannen een eerste uitstap richting Leuven om een pasbevallen vriendin te bezoeken. Ik zie dat mijn Leaf nog zo’n 70% is opgeladen dus normaal is het geen probleem. Ik merk wel al dat mijn rijgedrag helemaal anders wordt, je plant veel meer wat je gaat doen en waar je naartoe gaat. Stel dat je met de Leaf op vakantie zou willen, zou dit echt wel kunnen maar dan moet je goed op voorhand plannen waar je kan stoppen om hem op te laden. Het lijkt me dus zeker mogelijk.

Een andere dag rijd ik richting Ikea. Enig minpuntje, met drie kinderen in de auto kunnen er geen drie grote autostoelen op de achterbank. Kobe moet dus vooraan zitten met een verhoogkussen. En grote aankopen doen wordt al wat moeilijker want de koffer zit al snel vol. De Nissan Leaf is dus niet echt geschikt als dé gezinswagen voor een gezin met drie kinderen, maar is wel ideaal als tweede kleinere auto. Bij Ikea kunnen we even bijladen aan de laadpalen, dan kunnen we dat ook eens uittesten. Easypeasy it is!

CONCLUSIE
Leven zonder auto zou voor mij bijna onmogelijk zijn, maar soms knaagt het dat ik daardoor het milieu ernstige schade toebreng. Met een elektrische auto zou dit probleem volledig van de baan zijn. Enig minpunt? De aanschaf van zo’n Nissan Leaf is duur voor een doorsnee gezin als dat van ons. Je betaalt al snel 36 000 euro!!!! Voor de helft van het geld geld rijd ik met een aanzienlijk grotere dieselwagen. Elektrische auto’s zijn zo duur vanwege de hoge kosten van de batterij. Het is wel een feit dat je belastingvermindering krijgt bij de aankoop van een nieuwe elektrische auto. En wanneer je thuis zonnepanelen hebt, kan je die ook gebruiken om je elektrische auto op te laden, zo rijd je bijna voor niets! Iets om over na te denken.

Net als Bond Beter Leefmilieu zijn ook wij voorstander van het STOP-principe: eerst kiezen voor Stappen, dan Trappen of Openbaar vervoer en pas als het niet anders kan opteer je voor Privé-vervoer. Dat privé-vervoer gebeurt bij voorkeur dus elektrisch als dat kan, en net daar probeert Testrijders de draagkracht van te verhogen.

Ik kreeg de opmerking vaak via Instagram en mensen onderweg die beweren dat elektrische wagens niet per se milieuvriendelijker zijn dan diesel-of benzinewagens. Maar als je de volledige milieu-impact van de gehele levenscyclus van de wagen meerekent, van productie tot ontmanteling – wijzen de studies in een andere richting. Een elektrische wagen die opgeladen wordt op groene stroom heeft een totale milieu-impact die stukken lager ligt dan een brandstofwagen van dezelfde klasse. Echt iets om over na te denken dus!

Na een weekje cruisen met Nissan Leaf breng ik hem terug naar de garage. Conclusie? Dankzij zijn innovatieve technologie, is het echt leuk rijden met de Leaf. Voor ons zou hij ideaal zijn als tweede gezinswagen voor dagelijks gebruik en korte afstanden, mocht hij ooit goedkoper worden in aanschaf. Maar omdat wij ook vaak langere afstanden doen met ons gezin en nog veel op reis willen gaan, zou een hybride auto misschien idealer zijn. Deze auto heeft niet alleen een elektromotor, maar ook een brandstofmotor aan boord, zo kom je altijd op je bestemming. Maar de Nissan Leaf wint voor mij zeker en vast de prijs van plezantste rijgedrag ooit, ik je missen autootje.

Zin om ook elektrisch rijden uit te proberen? Huur dan een Testrijders wagen voor een halve dag (of langer).

Je kan zelf ook nog Testrijder worden!

Nissan heeft nog 8 nieuwe LEAFs klaarstaan. Vergeet de wachttijden,  Stel je kandidaat en wie weet geniet jij binnen enkele weken al van het ecologisch rijplezier!

Testrijders is een project van de Bond Beter Leefmilieu vzw, naar voorbeeld van het gelijknamige project van de Nederlandse organisatie Natuur & Milieu.

3 thoughts on “Een elektrische auto voor één week. #testrijders

  1. Goh … beetje moeilijk toch dit vind ik. Dat het knaagt om met de auto te rijden, kinderen zo groen mogelijk opvoeden. Een electrische auto zal zeker helpen … maar met 5 een weekend heen en weer vliegen naar een pretpark in Frankrijk dat op treinafstand ligt doet veel meer kwaad denk ik. Als ik de kans kreeg had ik het misschien ook gedaan hoor, maar vlak daarna dan zo’n post over groen opvoeden …. ‘k vind dat dubbel …

  2. De toekomst vraagt een andere manier van rijden, maar denken ze wel na over de andere gevolgen ?
    Beroepshalve ben ik zeer betrokken in de autowereld en zelfs daar is er enige twijfel. Vooral met het
    recycleren nadien, wat met al die mega batterijen ?? Een immense hoop vervuiling waar nog geen oplossing voor
    gevonden is.
    De aankoop is niet alleen duur, maar in sommige gevallen ook dubieus. Er zijn merken waar je de
    batterij niet aankoopt maar jaarlijks huurt. Kleine letters lezen is dus zeker de boodschap.
    Nu nog investeren in voldoende laadpalen, niet iedereen kan de wagen voor de deur aan de stekker hangen,
    de prijs van elektriciteit naar beneden en misschien, héél misschien is er dan een kleine toekomst.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.