Dankzij onze tips leer je je kinderen proeven (én lusten)

“Mamaaaaa, ik lust dat niet!” Ben je het net als ik beu om bij elk nieuw gerecht een pruillip tot op de grond te zien en een discussie aan te gaan over spruitjes eten of avocado proeven. Het is iets dat ik al lang opgegeven heb. In plaats daarvan heb ik door de jaren heen geleerd dat je kinderen gezond leren eten eigenlijk heel simpel is: geef gewoon zelf het goede voorbeeld en kweek gezonde gewoontes aan op een leuke manier. Benieuwd hoe wij Kobe, Frauke en Mil heel al veel leren eten hebben? Enkele toptips om uit te proberen (laat mij zeker weten of het gelukt is!)

1. Leer ze van kleins af aan (dus ja van baby af aan!) dat gezond eten niet alleen lekker is maar dat ze hiermee goed voor hun lijfje zorgen
Een kinderlichaam moet in twintig jaar tijd uitgroeien van een baby tot een volwassene. Ongelooflijk toch? Dit kost veel energie en ze hebben dus heel veel bouwstoffen. Hoe beter die basis wordt gelegd, hoe minder problemen je kind zal hebben als het volwassen is. Klinkt logisch toch? En…volwassen kinderen leven uiteindelijk vaak het voorbeeld uit hun kinderjaren na. Nog een reden dus om ervoor te zorgen dat je jouw kind gezonde gewoontes aankweekt op het gebied van voeding.

2. Laat ze kennis maken met de superproever
Ja, een kind moet gemiddeld tien keer iets proeven voor het weet dat het iets lust. Bij Maison Slash vind je ‘De superproever‘: een schema met enkele groenten die je je kinderen kan doen leren lusten, ja echt, geloof mij dat het werkt! Hoe je dat doet? Gewoon simpel! Elk ingrediënt krijgt een checklist met hoeveel keer het geproefd is en een score. Na tien keer wordt officieel beslist of de groente lekker is of niet. En je kan er eventueel een beloning aan koppelen. Cool idee, toch?

3. Presenteer nieuwe ingrediënten op een leuke manier
Dit vind ik misschien wel de beste tip van allemaal, want dat werkt hier (bijna) altijd! Maak een fruitmandala met nieuwe fruitsoorten. Maak gezichtjes van hun eten. Of zorg ervoor dat hun maaltijd er kleurrijk en feestelijk uit ziet. Ja dit kost tijd, maar wat je ervoor terugkrijgt is onbetaalbaar!

Zoals bijvoorbeeld deze:
FREAKSHAKE
Wat dacht je bijvoorbeeld van deze gezonde variant van de Freakshake

Wat heb je nodig?
Vers fruitsap of 1 fles innocent Juice (Fijn om weten : één glas van 150ml is goed voor 1 portie fruit!)
Verschillende soorten stukjes fruit zoals appels, aardbeien, banaan, blauwe besjes, kiwi, meloen…
Satéstokjes
Kartonnen rietjes
Glazen smoothiebekers

Laat je kinderen zelf hun fruit snijden. Zo zijn ze al enthousiast om het straks ook zelf op te eten. Vul de glazen met vers sap en werk vrolijk verder af met satéstokjes gevuld met vers fruit. Een ideaal ontbijt of gezond tussendoortje. Smullen maar!

4. Geef zelf het goede voorbeeld
Eet je zelf als ouder geen groenten of fruit? Hoe kan je dan verwachten dat je kind dit ook eet? Gegrilde aubergines, gestoomde broccoli of overheerlijke soep, eet het allemaal zelf zoveel mogelijk zodat je kind ziet dat het helemaal niet zo erg is om nieuwe soorten groentjes in het mondje te stoppen.

5. En last but not least! Laat je kind meehelpen bij het klaarmaken van het eten
Het is niet alleen geweldige bezigheidstherapie en quality time. Als een kind zelf gekookt heeft, zal het gemakkelijk iets proeven. Neem je kind ook mee naar de winkel en laat ze zelf mee de ingrediënten kiezen, werkt hier altijd!

Fijn dat je deze blogpost kwam lezen! Hij kwam er in samenwerking met innocent, een gezond en duurzaam sapjesmerk waar wij helemaal dol op zijn en waar ik ambassadeur van mag zijn, hoe leuk is dat! Hoe ik tegenover samenwerkingen sta, lees je hier

One thought on “Dankzij onze tips leer je je kinderen proeven (én lusten)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.