Onze gezonde brooddoostips

Of ik enkele tips kan delen voor een gezond(er)e brooddoos? Graag, want mijn kroost gezond leren eten is toevallig mijn dada en iets waar ik de laatste maanden als een freak mee bezig ben, met resultaat! Gezonde voeding is belangrijk voor gezonde kinderen mét gezonde tandjes! Ik zet hieronder wat tips op een rijtje want net als OZ hechten wij veel belang aan gezonde tandjes! Hoe OZ zich inzet voor de mondgezondheid van jou en je gezin? Alle informatie vind je hier.

1. Jong geleerd is oud gedaan
Leer ze van kleins af aan (dus ja van baby af aan!) dat gezond eten niet alleen lekker is maar dat ze hiermee goed voor hun lijfje zorgen. Een kinderlichaam moet in twintig jaar tijd uitgroeien van een baby tot een volwassene. Ongelooflijk toch? Dit kost veel energie en ze hebben heel veel bouwstoffen nodig. Hoe beter die basis wordt gelegd, hoe minder problemen je kind zal hebben als het volwassen is. Klinkt logisch toch? Ook voor gezonde tandjes is het essentieel dat je kind evenwichtig en gevarieerd leert eten zonder overtollige suikers. Wedden dat ze later als volwassene het voorbeeld uit hun kinderjaren nastreven? Nog een reden dus om ervoor te zorgen dat je het goede voorbeeld geeft en jouw kind gezonde gewoontes aanleert kweken op het gebied van voeding. Dat begint door ze ook op school elke dag een gezonde lunchbox voor te schotelen.

2. Investeer in een goede brooddoos of lunchbox
Mijn tweede gouden tip om kinderen te leren proeven (én lusten) is: investeer in een goede lunchbox mét vakjes. Wij zijn hier grote fan van een brooddoos met verschillende vakjes (een Japanse bento-lunchbox dus). Dankzij deze vakjes is het supergemakkelijk om een gezonde lunch samen te stellen want je kan gewoon elk vakje vullen met iets lekker en gezond. Een vakje voor groenten, fruit, proteïnen, granen en nog een mini-vakje voor een lekker extraatje zoals rozijntjes of ander gedroogd fruit bijvoorbeeld is altijd leuk. Werk je brooddoos af met een leuk ‘ik hou van jou’-brooddoosbriefje, altijd leuk om ’s middags verrast te worden, toch?

3. Het moeten niet altijd boterhammen zijn
Quinoa, zoete aardappel of risotto over van de vorige dag? Doe er wat gehakte komkommer bij en verse tomaatjes en je kinderen kunnen smullen van een lekker zelfgemaakt slaatje ‘s middags! Altijd een hit hier in huis. Of wat dacht je van een lekkere zadencracker, een wrap of een groentemuffin, een hard gekookt eitje, het kan allemaal. Geef je toch graag een boterhammetje mee, kies dan voor bruin brood met gezond beleg zoals hummus, guacamole of een lekker stukje kaas.

4. Varieer met groentjes
Food preppen is hier ondertussen wekelijkse kost. Op zondag maken wij samen groenten klaar voor de volgende week. Betrek je kinderen bij het preppen want dat maakt het extra gezellig. Kook eens broccoli en eitjes, koop een bakje kerstomaatjes, snijd komkommerschijfjes, gebruik maïskorrels of snijd reepjes worteltjes of paprika. Snijd alles zo dat ze alles gemakkelijk kunnen opeten of maak er bijvoorbeeld grappige spirelli’s van met een handige spirellisnijder.

5. Voeg ook fruit toe
Als kers op de taart, geef je ook stukjes fruit mee: aardbeien, bosbessen, frambozen, druifjes…het kan allemaal! Of verwerk fruit in een heerlijke gezonde appelcake. Wedden dat ze alles opeten? 

6. Presenteer eerst thuis eens nieuwe ingrediënten op een leuke manier 
Dit vind ik misschien wel de beste tip van allemaal, want dat werkt hier (bijna) altijd! Maak bijvoorbeeld een fruitmandala met nieuwe fruitsoorten. Maak gezichtjes van hun eten, of zorg ervoor dat hun maaltijd er kleurrijk en feestelijk uit ziet. Ja dit kost tijd, maar wat je ervoor terugkrijgt is onbetaalbaar.

7. Maak zelf gezonde koekjes : een receptje 
Experimenteren met het maken van gezonde koekjes doen wij hier ook vaak. Zo zijn deze gezonde haverkoekjes hier een echte hit. Met 4 bananen en 150 gr haver maak je in no time ongeveer 15 koekjes. Prak de bananen, doe er de haver bij en maak met koekjesvormpjes mooie vormen. Leg ze op de bakplaat, bak ze 15 minuten in een voorverwarmde oven van 175 graden en smullen maar! 

8. Neem water mee in een drinkbus
Kies liever geen suikerhoudende dranken zoals fruitsap, chocomelk of frisdrank maar geef een goed gevulde drinkbus met kraantjeswater mee, veel milieuvriendelijker. Als je dit van bij het begin doet, zijn ze dit gewoon en vragen ze zelfs niet achter sapjes of cola. 

9. Ga voor gezonde tussendoortjes 
Probeer snoep zoveel mogelijk uit het leven van je kinderen te bannen. Snoep is niet alleen ongezond maar blijft ook plakken aan de tanden en tast het tandglazuur aan. Wil je de tandjes van je kinderen dus zo gezond mogelijk houden? Kies dan bij voorkeur voor gezonde tussendoortjes zoals noten, groentjes, fruit of suikervrije koekjes of muffins.

Succes! 

Voila, zo kunnen jullie aan de slag met gezonde tips die bovendien goed zijn voor de tandjes. Heb je interesse in nog meer informatie over een goede tandverzorging kan je terecht bij OZ. Bovendien maak je kans op een waardebon van €250 van Decathlon, zo kunnen jij en je kinderen onbezorgd sporten, ravotten en spelen. Kortom: ze volop hun tanden in het leven laten zetten!

One thought on “Onze gezonde brooddoostips

  1. Goh ik zit met een enorm moeilijke eter in huis. Heb praktisch alle bovenstaande trucjes al geprobeerd maar het helpt meestal niet. De bento boxen gebruik ik ook dagelijks voor haar schoolmaaltijd en ze krijgt ook altijd een tupperware drinkbus met kraantjeswater mee. Ook elders en thuis drinkt ze enkel water. Cola vind ik niks voor kindjes(wegens de caffeine) en ze geeft dat ook telkens aan als iemand haar vraagt of ze Cola wil, dan zegt ze: dat is niet voor kindjes! ik wil water! Zelfs als ik zeg dat wel eens een keertje een capri sun of wat limonade mag, dan kiest ze nog voor water. Dus dat zit wel goed. Maar op vlak van eten…pfff
    Ze eet wel graag wortel en komkommer en broccoli maar zelfs op vlak van fruit is het beperkt tot appel, groene druifjes geen rode! en soms eens peer, maar dat wordt vies in de boekentas zegt ze.
    Wat ik wel doe is bijvoorbeeld als ik pannenkoeken maak, doe ik er een portie havermout in. Niemand merkt iets, ze vullen veel beter en ik voel me iets minders schuldig :p Verder heb ik ook wel de regel dat ze altijd eens moet proeven…of op z’n minst er eens aan likken ofzo.
    Maar ik blijf volhouden. 🙂 Bedankt voor de tips, er zitten toch wel dingen bij die ik nog niet geprobeerd heb zoals die spirelli groentensnijder bijvoorbeeld.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.