Mijn persoonlijke toptips voor working mums #boostyourpositivity

“Hoe doe jij dat toch? Hoe zorg jij ervoor dat alles blijft bollen?” Deze vraag krijg ik sinds ik moeder ben van twee schattige monsters meermaals per week. Want naast mijn drukke wereld als werkende (en ondernemende) moeder, heb ik er nog een extra fulltime job bij en dat is het mamagement van mijn gezin, een niet te onderschatten klus, maar dankzij een goeie organisatie en enkele simpele trucs, lijkt het ons toch aardig goed te lukken om de boel hier ietwat draaiende te houden en te vechten tegen de rat race waarin we soms zitten. Niet perfect, maar dat is ook goed, nietwaar? Een lijstje met mijn shortcuts…

voorstelcover

1. Ik leg de lat niet te hoog meer voor jezelf.
Een kraaknet huis is heel leuk, maar ondenkbaar met kleine kinderen in huis. Ik heb het lang geprobeerd, maar ik heb het opgegeven. Een huis waar je van de vloer kan eten, is iets voor als ik ooit op pensioen ga. Want zeg nu zelf, met twee kleine ukjes in huis is het onmogelijk om constant alles op te ruimen en te kuisen. Loslaten dus!

2. Ik maak weekmenu’s
Zeker nu ik op dieet sta, plan ik op voorhand wat we gaan eten. Ik baseer mijn boodschappen op mijn menu zodat ik alles in huis heb voor de hele week.
Smartmat al eens geprobeerd? Een online dienst die jou en je gezin helpt om lekker en gezond te eten. Elke week leveren ze ingrediënten en bijhorende recepten bij jou thuis. Wij deden het al een keer en hebben dit toch heel positief ervaren.

3. Ik koop ‘s zondags zes broden tegelijk en vries ze in.
Wij hebben zelfs een geweldige bakker die aan huis komt leveren. ‘s Zaterdags stuur ik hem een sms-je met wat we nodig hebben en zondagochtend om 7u staat onze bestelling aan onze voordeur, geweldig toch? Zo hebben wij heel de week vers brood in huis.

4. Ik voer één was-en kuisdag in.
Vroeger, toen ik nog kinderloos was, deed ik mijn huishouden wanneer het mij uitkwam. Maar nu probeer ik de grote taken zoals de badkamer kuisen, dweilen, wassen, strijken… op een dag in het weekend te plannen zodat je doordeweeks alleen nog maar kleine taakjes moet doen. Om mijn wekelijkse kuis altijd te doen heb ik eigenlijk geen tijd, dus heb ik sinds kort weer een poetsvrouw die één keer om de twee weken komt kuisen. Met dienstencheques is dat nog ‘redelijk’ goedkoop. Je krijgt een fiscaal attest van de betaling van je dienstencheques waardoor je het kan inbrengen in je belastingen en het nog minder kost dan 9 euro per dienstencheque. Meer info? www.dienstencheques-rva.be

5. Zondag = koken + invriezen.
Natuurlijk heb ik in de week geen tijd meer om nog uitgebreid te kokkerellen na een drukke werkdag. En een keukenprinses ben ik al helemaal niet. De oplossing? Voortaan kook ik in het weekend op zaterdag en/of zondag soep, pastasauzen en stoofpotjes. Heb je restjes? Invriezen die handel! In de week haal je je potje ’s ochtends uit de vriezer en ’s avonds hoef je het alleen nog maar op te warmen en het eten staat op tafel! Rauwkost maak ik ook op voorhand klaar. Groentjes wassen en snijden, verdelen in potjes en je hoeft ze alleen maar uit de koelkast te halen om verse rauwkost op je bord te hebben.

6. Grote boodschappen? Die doe ik online.
Tegenwoordig heeft bijna elke grote supermarkt een online winkel. Zelf doe ik mijn grote boodschappen op vrijdagavond bij Collect & Go zodat ik op zaterdagochtend rustig alles kan ophalen. Het is nog goed voor je portemonnee, want je koopt enkel wat je nodig hebt! Wie echt geen tijd heeft, kan de boodschappen aan huis laten leveren op een vooraf afgesproken tijdstip via Collivery van Colruyt en CaddyHome van Delhaize, maar dit kost wel iets meer.

7. De ochtendspits overleven doen we zo:
Ik sta een half uur vroeger op dan de kinderen (als ze het toelaten). ’s Avonds zet ik ontbijttafel al klaar voor de volgende dag. Ook kleding voor mezelf en de kids leg ik gewoon klaar. Het bezorgt je heel wat minder ochtendstress, want zo moet je ’s morgens niet meer kiezen wat je moet aantrekken. Zijn je kids al groter en willen ze zelf hun kleren kiezen? Leg dan twee outfits klaar zodat ze een van de twee kunnen kiezen.

8. Ik ruim maar één keer per dag op.
En als je net als ik het boek ‘Opgeruimd’ hebt gelezen, hoef je bijna niet meer op te ruimen. Maar daarover later meer. Loop niet constant achter elk stuk speelgoed, maar ruim ’s avonds alles in een keer op, liefst met een leuk muziekje erbij. Zijn je kinderen al wat groter? Maak er een opruimwedstrijdje van!

9. Administratie doe ik op een vaste dag in de week.
Ik heb een hekel aan papierwerk doen, maar het is nu eenmaal iets dat moet gebeuren. Naast de administratie van ons huishouden, doe ik ook nog de administratie van mijn Lief zijn zaak dus dat geeft weer extra werk. Doe het één keer in de week op een vast moment en het zal je een hoop stress besparen.

10. Ik druk af en toe op de pauzeknop en geniet.
Ik zorg voor een vast zen-moment. Ik neem tijd om samen met mijn kinderen op de grond te zitten en een kwartiertje te spelen of een verhaaltje voor te lezen, voor je aan het avondeten en het huishouden begint. Tegenwoordig werken massages ook supergoed om de kinderen tot rust te laten komen. Zij genieten ervan en wij genieten mee! Quality-time is dus veel belangrijker dan een clean house…

Deze blogpost kadert in het #boostyourpositivity project. Kelly deed een oproep om onze shortcuts te delen. Zin om mee te doen? Wat zijn jouw shortcuts om de boel te doen draaien? Ik hoor ze ook graag in de comments hieronder.

Share on Facebook0Pin on Pinterest0Tweet about this on Twitter

6 thoughts on “Mijn persoonlijke toptips voor working mums #boostyourpositivity

  1. Wow echt goeie tips 🙂 Ik heb nog geen kindjes maar vind het nu soms al een heuse jungle dus ik denk dat ik jouw tips wel kan gebruiken 🙂 Vooral de eerste is wel echt een belangrijke..mijn inner controlfreak draait soms overuren 😉

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *